Bakgrund: Jag undervisar bl a om molekylärbiologiska metoder under termin 3 på programmet för biomedicinska analytiker. En stor del av undervisningen består av labbar, och jag tycker att det är ett suveränt sätt att lära sig på; att kombinera hand och tanke! Ofta blir jag dock frustrerad när jag rättar tentor och känner att många studenter inte utnyttjat labbarna på bästa sätt och därför inte uppnått målen. Delvis kan det bero på att studentgruppen är ganska inhomogen vad gäller ålder, bakgrund och högskolemognad.
Det pedagogiska problem jag vill lösa: Studenterna fokuserar ofta på att memorera detaljkunskaper och det är svårt att få dem att inse att det viktiga är inte att komma ihåg precis hur de gjorde (vilket varvtal de använde etc), utan att förstå varför de utförde varje moment. De har också svårt att se att det är lika viktigt att de tillägnar sig generiska kunskaper som tex att kunna uttrycka sig klart både muntligt och skriftligt. Flera av mina studenter är mycket dåliga på att uttrycka sig skriftligt. Delvis beror det på språksvårigheter, men även studenter som har svenska som modersmål uttrycker sig ofta slarvigt.
Min plan: Jag skulle vilja använda blogg som ett moment under labkursen. Innan de börjar labba får varje student skapa en blogg. Efter varje labdag skall studenterna svara på några frågor. Dessa skall inte vara för styrda (jag vill veta hur studenterna har upplevt dagen). Ett förslag är t ex: 1) Gick arbetet som förväntat? Om resultatet blev ”bra”; förklara varför du kan tro på resultatet. Om resultatet inte blev ”bra”; diskutera vilka felkällor som är troligaste orsaken. 2) Har du någon fråga som du vill att vi tar upp vid genomgången imorgon? 3) Vad fungerade inte bra/vad tycker du att vi skall ändra på till nästa kurs?
Under kursdagarna tyckte jag att wiki verkade vara ett lämpligare verktyg för lärande än en blogg, men nä r jag har funderat har jag sett flera fördelar med en blogg:
1) Den är lätt att publicera, tar inte så mycket tid från lärandet. Labveckorna är mycket jobbiga ändå för studenterna.
2) Det blir snyggt, förhoppningsvis kommer studenterna att tycka det är roligt. Det är viktigt!
3) Till skillnad från wikis kräver bloggen att studenterna tränar både på att reflektera och på att uttrycka sig med egna ord. Min erfarenhet är att det är absolut nödvändigt att studenterna får träna mer på detta. Genom att tankarna publiceras på en blogg ser resultatet seriöst ut och jag hoppas det medför att studenterna anstränger sig.
4) Studenterna kan själva få avgöra om deras blogg skall kunna följas av andra studenter. De labbar i grupper om ca 8 st, och jag kommer att uppmuntra till att alla i en grupp kan följa varandras blogg, men det är inte nödvändigt. Det viktiga är att studenterna vågar skriva ner frågor, vilket är helt nödvändigt för att bloggen skall fungera som jag tänkt.
Förväntat resultat: jag hoppas att studenterna skall bli bättre på att kritiskt granska sina resultat, att uttrycka sig klart och tydligt och inte minst viktigt: att studenterna skall få bättre självförtroende och klara tentan! Dessutom hoppas jag att min undervisning skall förbättras genom att jag får en inblick i vad studenterna upplever som svårt.
torsdag 8 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
jag tycker att detta verkar vara en bra tillämpning av bloggar. Du förstår också att det är viktigt att ge dina studenter ett ramverk för blogginlägg genom att ge dem några frågor att fundera över när de skriver. Dela gärna med dig av dina erfarenheter och håll kontakt med oss!
SvaraRaderaVad kul det var att läsa om din idé hälsar Eva Mellström som börjar IT kursen på måndag
SvaraRadera